Bombeangrep 02.04.1945:
Tilbake til start
Tilbake til meny for lokalhistorie
Tilbake
til meny for krigsminner
Tilbake
til meny for historiske steder
Det er ikke tillatt å kopiere bilder og annet stoff til annet bruk uten tillatelse. Kontakt epost post@slektsdata.no eller mobil 975 16 660. Kilde skal alltid oppgis. Copyright ©
http://www.scotshistoryonline.co.uk/sorties.html
April 02 1945.
A large
strike force from Banff consisting of Mosquito’s from
143, 235, 248 and 333 squadrons’ attack
shipping at Sandefjord. Two vessels
were sunk, The CONCORDIA, a
Norwegian Merchant Vessel of 5154 tons,
and the German Merchant Vessel
WILLIAM BLUMER of 3604 tons. Another
four ships were severely damaged.
The German Merchant SHIOS ESPANA of 7465 tons and the KATTEGAT of 6031 tons,
the other ships being the Norwegian Merchant vessels
HEKTOR of 5742 tons and BELPAMELA of 3165 tons. This was a highly successful strike with
no aircraft being lost during the sortie.
Information update from Flight Lieutenant
John Milsom 2005: My log book records
three Mosquitoes lost and 2
holes in my A/c P-248 Squadron - - contrary to the site account that no
a/c were lost.
Artikkel
i Sandefjords Blad 01.04.1995. 2. april for 50 år
siden. 46 bomber over havna.
|
|
Sandefjords Blad 21.06.1945 |
|
|
|
|
|
Sandefjords Blad 11.04.1981 |
Det var flere angrep, og klare, månelyse kvelder og netter var de mest
utsatte. Det var angrep 03., 20. og 22. mars, samt 02., 06., 21. og 26. april
1945. Den 26. april var det 2 angrep samme natt, men det ble også de siste.
Det uten sammenligning største og mest omfattende angrepet kom 02. april,
d.v.s. 2. påskedag 1945. Til forskjell fra de øvrige angrepene ble dette
foretatt i dagslys, og kunne følges av mange tilskuere. Været var stille med
klar luft og solskinn. Tidligere på dagen hadde jagerfly på observasjonstokt
passert 2 ganger over byen og fjorden.
Storangrepet kom mellom kl 1800 og 1830. Fra kl 1815 kunne man høre motordur
fra mange flymaskiner som nærmet seg byen. Kl 1816 gikk flyalarmen. Flyalarmen
gikk samtidig som rundt 50 Mosquito-fly og Mustangjagere i lav høyde kom inn
fra nordvest. De avfyrte en skur av mitraljøse- og rakettgranater, 20 og 90 mm
kaliber. I løpet av 20 minutter beskjøt de havneområdet med full styrke. Det
antas at det også ble sluppet noen bomber. Ødeleggelsene var store, og flere
skip ble senket. Det tyske skipet "Kattegat" ble senere overtatt av
Viriks Rederi AS i 1946, og fikk navnet "Sandar". På verkstedet lå
røyken tykk fra branner. Det 10.000 tonn store skipet "William
Blumer" som lå ved Trangsholmen var senket. Det var også det norske
frakteskipet "Concordia". Flere andre tyske og norske skip ble
skadet. Fra den allierte krigsledelsens side var angrepene
"vellykket", også på den måten at ingen fly gikk tapt og
sivilbefolkningen slapp så og si fra det uten skader.
Bortsett fra de drepte på ved flystyrten på Jahres Kjemiske Fabrikker 28.12.44
ble ingen personer merkelig nok alvorlig skadet eller drept under flyangrepene
på Sandefjord.
En beregning oppgir at det i alt ble sluppet 46 bomber. Mest utsatt var Huvik-
og Framnesområdet.
I Sandefjords Blads jubileumsnummer til byens 100-årsdag 23. juni 1945 finnes
en stor og illustrert artikkel som forteller om luftangrepene på Sandefjord.
Litt forteller også krigsårenes lokalavis "Sandefjords Presse". Den
var fellesavis for "Sandefjords Blad" og "Vestfold"
(venstreavisen). Arbeiderpartiets avis "Vestfold Fremtid" ble tidlig
forbudt. Sandefjords Presse besto av et ark 39,5 x 57 cm. Godt brettet sammen
fik den plass i en fyrstikkeske, et poeng som Sandefjord Teaterforening hadde
flettet inn i sin lokalutgave av lystspillet "Til seters" som ble
fremført fra scenene i Teaterlokalet med underfundig krigshumor innblandet. Da
jeg sammen med familien overvar forestillingen ble den stoppet av
okkupasjonsmakten fordi det ble harselert med "eikeløv og briljanter"
som var ingrediensen til "hakekorset". Vi overvar ny forestilling
etter at denne var luket ut, og ikke minst husker jeg da en av skuespillerne
spurte etter avisen og den ble tatt opp av en fyrstikkeske.
Men litt sto det i "Sandefjords Presse". Side 1 var nyhetssiden, og
det som sto 04. april 1945 om storangrepet 2 dager tidligere var om skader på
sivile mål; "Således tok det fyr i loftsetasjen i huset til kaptein Moe,
Stub. Husbrannvakten med assistanse av luftvernmannskap sli\okket brannen med
vannbøtter uten at vesentlige skader ble voldt."
Likeledes antentes låven til gårdbruker Gullow Jørgensen, Marum, og den brente
ned til grunnen.
Bjørn Hoelseth:
Dette er en helt spesiell film, tatt opp under det britiske angrepet på
Sandefjord og Framnæs mek. Værksted 2. april 1945,
fem uker før freden og frigjøringen. Jeg husker vagt at jeg og andre barn i
huset ble dratt ned i kjelleren som tilfluktsrom av de voksne. Vi satt trangt i
det vesle kjellerrommet mot vest. Tre familier bodde da i Skiringssalveien 30,
I farten glemte mine foreldre å ta med bror Per på 9 måneder. Men noen styrtet
opp og fikk ham i kjelleren. Jeg skjønte situasjonen hadde noe med fly å gjøre,
og fant en korsformet juletrefot av tre i kjellerboden som jeg lekte med, med
tilsvarende lyder. Det var ikke spesielt populært blant de voksne. Dette var
alvor. Som ved et under ble ingen i Sandefjord drept under angrepet. Store
tyske skip ved Framnæs og ytre havn ble senket slik at de ikke kunne frakte
tyske soldater fra Norge til sluttkampene i Berlin.
Filmopptak fra angrepet:
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/1060032039?fbclid=IwAR0N8_c9pL95CXnTEy310nAIa0vuDl1lQ-EFtX-Q0aKKMWKvBa4EJLepFxE
|
|
|
Sandefjords Blad 04.04.1945 |
Sandefjords Blad 04.04.1945 |
Sandefjords Blad 19.04.1945 |
Videre meldtes det at en del hus er blitt skadet ved gjennomhulling av kuler,
heldigvis uten at noen ble skadet eller drept.
Et enkelt fly strøk lavt over byen i morges uten å volde skade av noen art.
Om morgenflyet - "Halv-ni ruta", se siden http://slektsdata.no/Observasjonsfly.htm
Snur vi Sandefjords Presse for den 04. april 1945 og ser på baksiden, lyser en
advarsel mot oss; "Det advares mot berøring av ueksploderte granater og
sprenglegemer som finnes etter luftangrepet den 02. april. Funn av granater og
andre sprenglegemer må meldes til politiet. Luftvernkontoret".
I tillegg til kunngjøringen om "Midlertidig sperring av salget av spiker
og stift" samt "Fastsettelse av nye tilleggsrasjoner av
tobakk" finnes også 2 lange kunngjøringer om "Krigsskadetrygden
for bygninger" og "Krigsskadetrygden for løsøre" i anledning
flyangrepet 02. april. "Skader på kr 50 og derunder erstattes ikke og skal
derfor ikke meldes":
Sammenlignet med mange andre steder må det nok sies at Sandefjord slapp lett
fra krigstidens ødeleggelser.
Se beskrivelse av hendelsene samt mange andre i "Kulturminner" gruppe 1.2 våren 1990 utgitt av Sandar Historielag, Sandefjord v/ forfatter Roar L. Tollnes.
Kilde: Christophersen, Egil; "Vestfold i krig", side 306. Utgitt av Bokkomitéen Vestfold i krig. Tønsberg 1989.
|
A De Havilland
Mosquito FB Mark VI of 'A' Flight, No. 143 Squadron RAF, firing on two moored merchant vessels with rocket and cannon fire, during an attack
by the Banff Strike Wing on concentrations
of enemy shipping in Sandefjord, Norway. Two merchant vessels were sunk, and a tanker and three merchantmen damaged, for the
loss of two Mosquitos out of 39 aircraft employed on the strike,
2nd April 1945. HowdiColour Image Recovery
& Colour
|
Link to sorties flown Sorties Flown by RAF Banff Strike Wing
1943-1945: https://www.scotshistoryonline.co.uk/sorties.html
A large strike force from Banff consisting of Mosquito’s from
143, 235, 248 and 333 squadrons’ attack shipping at Sandefjord. Two
vessels were sunk, The CONCORDIA, a Norwegian Merchant Vessel of 5154 tons, and the German Merchant Vessel WILLIAM
BLUMER of 3604 tons. Another
four ships were severely damaged. The German Merchant
SHIOS ESPANA of 7465 tons and the KATTEGAT of 6031 tons, the other ships being the Norwegian
Merchant vessels HEKTOR of 5742 tons
and BELPAMELA of 3165 tons. This was a highly successful strike
with no aircraft being lost during the sortie. Information update
from Flight Lieutenant John Milsom
2005 - My log book records three
Mosquitoes lost and 2 holes in my A/c P-248 Squadron - - contrary to the site account that no a/c were
lost. |
|
Samme bilde som d.o., men man kan se Framnæs Mek. Værksted til venstre i bildet. |
I tidsrommet 25. februar til og med 29. april 1945 ble det sluppet i alt 46
bomber over havneområdet. Det var Framnæs og Huvik som ble hardest rammet. De
allierte fly var ute etter skip på i alt 50.000 tonn på Sandefjords indre og
yre havn. Skipene ble angrepet både av bomber og rakettskyts.
Merkelig nok ble ingen nordmenn drept eller alvorlig skadet til tross for at
minst 50 fly angrep byen under storangrepet 2. påskedag den 2.april 1945.
På Framnessiden lå 2.400-tonneren "Maurita" ved verkstedet,
3.000-tonneren "Irania", 9.000-tonneren "Kattegatt" i
stordokken og 4.500-tonneren "Belpamela" befant seg under
kjelekranen. En tysk forpostbåt lå ved kaien. I sydenden av verkstedet lå
9.000-tonneren "Concordia", ved Trangsholmen 10.000-tonneren
"William Blumer", og utenfor denne 8.200-tonneren "Hektor".
I tillegg lå 10.000-tonneren "Espana" ved FMV.
Etter angrepet som bare varte noen minutter var stordokken til FMV i synkende
tilstand, og det brant i akterskipet på "Kattegatt".
"Concordia" var i ferd med å synke. "Espana" var også
skadet. Ute ved Trangsholmen var "William Blumer" gått til bunns, men
"Hektor" var uskadd.
En ny flyalarm kom kl 1009, og folk på Framnes og Huvik og i byen og distriktet
forøvrig måtte på ny søke ly i kjellere. Signalet "Faren over" ble
gitt kl 1930.
Et par uker før, den 20. mars, var det sluppet seks bomber som falt ned i østre
enden av Huvikveien. Formann Dahls hus ble da totalt ødelagt, og fire andre hus
sterkt skadet. Særlig hardt gikk det ut over kaptein Carlsens hus. 22. mars ble
"Hektor", "William Blumer" og "Maurita" angrepet.
Alle bombene falt i vannet, og "Hektor"s akterskip ble oversprøytet
med søle og mudder. Sandefjords
Blad brakte 23. juni 1945 en artikkel med detaljert oversikt over samtlige
angrep på Sandefjords havn. Luftvernsjef M. Holdens journal gav grunnlag for
artikkelen.
I bakgrunnen ses Thorøya hvor AS Thor Dahl senere bygget sin store kai og
fabrikkanlegg.
Samme bilde, men sett i retning fra Thorøya.
Sandefjords Blad 01.04.1995
Et angrep som 36 Mosquitos gjennomførte den 2.april 1945. Skvadronene den
dagen var 143, 235, 248 Sqdn og to "outridere" fra 333 Sqdn.
En Mosquito fra RAF Film Unit var også med. Mustangfly fra 65 Sqdn fløy
eskorte.
Flere skip på Framnes Mek. ble angrepet denne dagen. To Mosquitos ble så skadet
at de måtte nødlande i Sverige.